Najnowsze zmiany w zakresie VAT w jednostkach sektora finansów publicznych. Skutki wyroku TSUE z dnia 29 września 2015 r. i uchwały NSA.
PROGRAM:
- Konsolidacja podatkowa jednostek budżetowych i zakładów budżetowych JST – skutki wyroku TSUE (C-276/14) i uchwały NSA (I FPS/4/15):
- gmina jako podatnik VAT z tytułu wszystkich czynności wykonywanych również przez jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe,
- skutki utraty zwolnień podmiotowych,
- zastosowanie tez wyroku w czasie – wsteczne rozliczenie podatku,
- organizacyjne i podatkowe skutki konsolidacji jednostek budżetowych i zakładów budżetowych,
- usługi wykonywane pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi – dokumentowanie i rozliczanie,
- skutki przekazania inwestycji gminnych i powiatowych jednostkom i zakładom budżetowym,
- zasady dokumentowania transakcji dokonywanych na rachunek JST,
- zasady prowadzenia rejestrów zakupu i sprzedaży VAT,
- problem kas rejestrujących.
- Zmiany w zakresie zasad odliczania podatku naliczonego proporcją:
- czynności niepodlegające opodatkowaniu włączone do tzw. „prewspółczynnika”,
- podmioty, których dotyczy obowiązek stosowania „prewspółczynnika”,
- nowe zasady proporcjonalnego odliczania podatku naliczonego,
- omówienie ustawowych sposobów liczenia proporcji,
- klucz podziału proporcji według rozporządzenia Ministra Finansów z grudnia 2015,
- dochody gmin, powiatów, jednostek i zakładów objęte metodą przychodową wyliczania prewspółczynnika,
- korekta „prewspółczynnika” po zakończeniu roku,
- wieloletnia korekta podatku naliczonego za pomocą prewspółczynnika,
- kwalifikowanie przychodów finansowych dla ustalania proporcji,
- czynności wyłączające stosowanie prewspółczynnika.
- Refakturowanie usług w świetle orzecznictwa TSUE:
- świadczenia złożone w świetle orzecznictwa TSUE ze szczególnym uwzględnieniem wyroków w sprawach: Wojskowej Agencji Mieszkaniowej oraz Field Fisher Waterhouse,
- warunki refakturowania usług wskazane w orzecznictwie TSUE,
- możliwość refakturowania dodatkowych kosztów, w tym podatku od nieruchomości, opłat śmieciowych, podatku od nieruchomości,
- stanowiska organów podatkowych oraz sądów administracyjnych w zakresie refakturowania przy świadczeniach złożonych, w tym związanych z najmem oraz mediami,
- refakturowanie usług a stawka podatkowa, moment powstania obowiązku podatkowego oraz termin odliczenia podatku.
- Rozliczanie odwrotnego obciążenia (wyroby stalowe, złom, komputery, telefony):
- katalog towarów i usług, przy dostawie których podatek rozlicza nabywca (m.in.: wyroby stalowe i miedziane, surowce wtórne, komputery przenośne, telefony komórkowe),
- obowiązek rozliczenia podatku przez nabywcę-podatnika czynnego,
- weryfikowanie nabywcy,
- ustalanie podstawy opodatkowania przy odwrotnym obciążeniu,
- moment powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy i nabywcy,
- faktura a prawo do odliczania podatku naliczonego,
- limity kwotowe w stosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia w transakcjach dotyczących elektroniki,
- korygowanie rozliczeń przy zmianie podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku oraz zmianie limitów transakcji,
- moment dokonania korekt transakcji w związku z nieprawidłowym wystawianiem faktur przez sprzedawcę,
- obowiązki związane ze składaniem informacji VAT-27.
- Likwidacja stawki obniżonej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej:
- przyczyny podwyższenia stawki podatkowej,
- towary objęte stawką podstawową,
- stosowanie stawek w okresie przejściowym,
- wpływ zmiany stawki VAT na proces zamówień publicznych.
- Pytania i odpowiedzi.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Szczegółowych informacji udziela:
Ewelina Rykaczewska
tel.: 509 998 703, 22 664 56 32
E-mail: e.rykaczewska@crf.pl
Data i miejsce zajęć:
26 luty 2016 r. Warszawa
Godziny zajęć: 10:00-15:00
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu, autorskie materiały szkoleniowe przygotowane przez trenera, lunch, przerwy kawowe, zaświadczenie o ukończenie szkolenia
Koszt szkolenia:
od jednej osoby - 390 zł + VAT*
* cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Płatności prosimy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia na konto:
ING BANK ŚLĄSKI
70 1050 1025 1000 0097 0816 2640
Uprzejmie prosimy na przelewie umieścić temat, datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenia prosimy nadsyłać mailem biuro@crf.pl lub faksem na nr 22 207 22 58.
Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.