NOWOŚĆ – Analiza stanu przygotowań do wdrożenia ustawy o dostępności Warsztaty praktyczne dla banków spółdzielczych- na co zwrócić szczególną uwagę przy wdrażaniu regulacji
W dniu 28 czerwca 2025 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, tzw. ustawa o dostępności, której celem jest ograniczenie wykluczenia społecznego i umożliwienie korzystania m. in. z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnościami.
Wdrożenie ustawy wymaga przeprowadzenia przez każdy bank oceny zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności i testu adekwatności, przyjęcia harmonogramu wdrożenia regulacji i podjęcia działań dostosowujących usługi i produkty do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Konieczne będzie także przeanalizowanie dokumentacji przekazywanej konsumentom oraz wdrożenie nowego trybu skargowego.
Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z ustawowymi wymogami stawianymi bankom, a także z Wyjaśnieniami interpretacyjnymi kilku grup roboczych przy ZBP – przygotowanymi w toku konsultacji z nadzorcami oraz Porozumieniem o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej
Program szkolenia
I. Dostępność z punktu widzenia banku:
1. Rodzaje usług bankowych objętych ustawą – jak daleko sięga „świadczenie usług bankowości detalicznej” (reklamy, oferta, regulacje, reklamacje)?
2. Rodzaje produktów bankowych objętych ustawą –wyłączenia.
3. Za dostępność jakich produktów odpowiada bank – jak zabezpieczyć się dowodowo przed przyszłymi skargami konsumentów?
II. Zapewnianie spełniania wymagań dostępności produktów i usług:
1. Wymogi dostępności w ramach różnych kanałów dostępu do usług bankowych.
2. Wymogi dotyczące stron internetowych banku.
3. Jak przygotować się do wymogu dostępności językowej:
a- propozycje sporządzania wzorców umownych,
b- na jakie zapisy należy zwrócić szczególną uwagę?
III. Obowiązki banku:
1. Określenie harmonogramu wdrożenia regulacji.
2. Ocena zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności – proces jednorazowy czy stały?
3. Test zgodności.
4. Wyłączania spod wymogu dostępności – zasady dokonywania przez bank oceny.
5. Ustalenie zasad komunikacji z klientami – obowiązki informacyjne (forma i zakres).
6. Dostępność językowa – czyli jak zmienić dokumentację przekazywaną konsumentom, aby „nie wylać dziecka z kąpielą”?
7. Czy bank odpowiada za zapewnienie dostępności architektonicznej wszystkich placówek i jak prawidłowo informować klientów o braku dostępności architektonicznej?
8. Jak przygotować regulamin rozpatrywania skarg na niezapewnienie wymogów dostępności?
9. Przygotowanie do opracowania zasad współpracy z nadzorcami.
IV. Warto ustalić co już mamy?
1. Art. 109 u.3-4 Prawa bankowego – jak wykorzystać zebrane dane?
2. „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami przez bank” z 2019 roku opracowane przez ZBP – problem szkoleń dla personelu banku.
3. Na jakie zapisy należy zwrócić szczególną uwagę zmieniając materiały informacyjne i dokumentację przekazywaną konsumentom.
Warunki uczestnictwa i regulamin
Warunki uczestnictwa
po otrzymaniu zgłoszenia prześlemy potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, a na około 2 dni przed terminem szkolenia zostaną wysłane wiadomości organizacyjne wraz z linkiem do szkolenia oraz materiałami szkoleniowymi. Płatności po szkoleniu, zwykle w tym samym dniu po szkoleniu prześlemy do Państwa faktury do zapłaty wraz z zaświadczeniem drogą mailową.
Warunki rezygnacji
rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty. W przypadku braku możliwości wzięcia udziału w danym terminie jest możliwość przesłania nagrania ze szkolenia online.
Nadchodzące terminy
NOWOŚĆ – Analiza stanu przygotowań do wdrożenia ustawy o dostępności Warsztaty praktyczne dla banków spółdzielczych- na co zwrócić szczególną uwagę przy wdrażaniu regulacji
W dniu 28 czerwca 2025 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, tzw. ustawa o dostępności, której celem jest ograniczenie wykluczenia społecznego i umożliwienie korzystania m. in. z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnościami.
Wdrożenie ustawy wymaga przeprowadzenia przez każdy bank oceny zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności i testu adekwatności, przyjęcia harmonogramu wdrożenia regulacji i podjęcia działań dostosowujących usługi i produkty do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Konieczne będzie także przeanalizowanie dokumentacji przekazywanej konsumentom oraz wdrożenie nowego trybu skargowego.
Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z ustawowymi wymogami stawianymi bankom, a także z Wyjaśnieniami interpretacyjnymi kilku grup roboczych przy ZBP – przygotowanymi w toku konsultacji z nadzorcami oraz Porozumieniem o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej