Wdrożenie w banku spółdzielczym zmian dotyczących zasad postępowania z rachunkami uśpionymi – ustawa z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw. Przygotowanie banku do wdrożenia zasad waloryzacji środków z wygasłych umów.
Celem szkolenia jest omówienie wchodzącej w życie w listopadzie 2025 roku ustawy z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw, którą wprowadza się nowe zasady pozyskiwania przez banki informacji o dacie zgonu posiadaczy rachunków w przypadku uśpienia bądź wygaśnięcia umowy.
Przypomnimy także zasady działania banku z rachunkami uśpionymi i wygasłymi oraz zasady wypłaty środków z tych rachunków i zasady informowania gminy o środkach zmarłych posiadaczy rachunków.
Sektor bankowy prowadzi również działania zmierzające do ustalenia jednolitych zasad postępowania z rachunkami, które wygasną po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2026 roku.
Dla kogo: dyrektorzy oddziałów, pracownicy audytu, departamenty prawne, pracownicy działu reklamacji
Program szkolenia
I. Ustawa z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw:
1. Cel regulacji.
2. Termin wejścia w życie nowych rozwiązań.
II. Zasady postępowania banku z rachunkami zmarłych klientów konsumentów – tzw. „rachunki uśpione”:
1. Rachunek uśpiony z powodu śmierci klienta – nowe zasady ustalania daty zgonu.
2. Rachunek uśpiony z powodu braku działania klienta –zasady ustalania „czynności na rachunku”.
3. Skutki rozwiązania umowy.
III. Zasady dokonywania wypłat z rachunków uśpionych:
1. Osoby uprawnione do wypłaty środków – zasady dokumentowania wypłat:
a – spadkobiercy,
b – zapisobiorcy,
c – osoby ponoszące koszty pogrzebu posiadacza rachunku,
d – organy emerytalno-rentowe.
IV. Wygaśnięcie umowy – zasady postępowania ze środkami pozostałymi na rachunku:
1. Pojęcie „wygaśnięcia umowy”.
2. Nowe zasady pozyskiwania informacji o dacie zgonu posiadacza rachunku.
3. Zasady waloryzacji środków pozostałych na rachunku.
V. Zasady informowania gminy o rachunkach uśpionych:
1. Zasady powiadamiania gminy o środkach pozostałych na rachunkach:
a- przesłanki powiadomienia gminy,
b- termin powiadomienia gminy,
c- treść powiadomienia,
d- działanie banku w przypadku braku wiedzy o miejscu ostatniego miejsca zamieszkania klienta.
Warunki uczestnictwa i regulamin
Warunki uczestnictwa
po otrzymaniu zgłoszenia prześlemy potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, a na około 2 dni przed terminem szkolenia zostaną wysłane wiadomości organizacyjne wraz z linkiem do szkolenia oraz materiałami szkoleniowymi. Płatności po szkoleniu, zwykle w tym samym dniu po szkoleniu prześlemy do Państwa faktury do zapłaty wraz z zaświadczeniem drogą mailową.
Warunki rezygnacji
rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty. W przypadku braku możliwości wzięcia udziału w danym terminie jest możliwość przesłania nagrania ze szkolenia online.
Nadchodzące terminy
Wdrożenie w banku spółdzielczym zmian dotyczących zasad postępowania z rachunkami uśpionymi – ustawa z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw. Przygotowanie banku do wdrożenia zasad waloryzacji środków z wygasłych umów.
Celem szkolenia jest omówienie wchodzącej w życie w listopadzie 2025 roku ustawy z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw, którą wprowadza się nowe zasady pozyskiwania przez banki informacji o dacie zgonu posiadaczy rachunków w przypadku uśpienia bądź wygaśnięcia umowy.
Przypomnimy także zasady działania banku z rachunkami uśpionymi i wygasłymi oraz zasady wypłaty środków z tych rachunków i zasady informowania gminy o środkach zmarłych posiadaczy rachunków.
Sektor bankowy prowadzi również działania zmierzające do ustalenia jednolitych zasad postępowania z rachunkami, które wygasną po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2026 roku.
Dla kogo: dyrektorzy oddziałów, pracownicy audytu, departamenty prawne, pracownicy działu reklamacji