Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze w tym obsługi osób niepełnosprawnych.
SZKOLENIE ONLINE wykład na żywo
z możliwością zadawania pytań przez chat
Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, która wejdzie w życie w dniu 28 czerwca 2025 roku, wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 roku w sprawie wymogów dostępności produktów i usług. Jej celem jest ograniczenie wykluczenia społecznego i umożliwienie korzystania m. in. z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnościami oraz usprawnienie funkcjonowania usług spełniających wymagania dostępności i zaspokojenia potrzeb konsumentów. Wdrożenie ustawy wymaga podjęcia przez banki działań zmierzających nie tylko do likwidacji fizycznych barier, ale również znacznego zwiększenia zakresu informacji przekazywanych klientom i uproszczenia wszystkich wzorców umownych.
Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z nowymi ustawowymi wymogami stawianymi bankom, co pozwoli racjonalnie przygotować harmonogram działań wdrożeniowych, a także z Wyjaśnieniami interpretacyjnymi Grupy roboczej przy ZBP – przygotowanymi w toku konsultacji z nadzorcami oraz Porozumieniem o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej na poziomie złożoności B2.
Udział w szkoleniu pozwoli również ustalić na jakim etapie przygotowań jest bank i jakich informacji udzielić nadzorcom w wysyłanych ankietach.
Dla kogo: członkowie zarządów, dyrektorzy placówek bankowych, pracownicy audytu i działu zgodności, prawnicy, pracownicy działów reklamacji
PROGRAM:
I. Cel główne założenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 roku w sprawie wymogów dostępności produktów i usług oraz ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.
1. Główne założenia dyrektywy i ustawy.
2. Ramy czasowe wdrażania przepisów.
II. Podstawowe pojęcia:
1. Pojęcie dostępności.
2. Rodzaje usług bankowych objętych ustawą.
3. Co oznacza świadczenie usług bankowości detalicznej – propozycja interpretacji.
4. Rodzaje produktów bankowych objętych ustawą – problematyka terminali płatniczych i innych urządzeń samoobsługowych.
5. Za dostępność jakich urządzeń odpowiada bank?
III. Zapewnianie spełniania wymagań dostępności produktów i usług:
1. Wymogi ogólne.
2. Wymogi dotyczące poszczególnych produktów i usług:
a- wymogi dotyczące usług świadczonych w ramach kanału cyfrowego,
b- wymogi dotyczące usług świadczonych w placówkach bankowych,
c- wymogi dotyczące usług świadczonych za pomocą kart płatniczych,
d- wymogi dotyczące usług świadczonych w bankomatach,
e- wymogi dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnościami (osoby niedowidzące, niedosłyszące, ze szczególnymi potrzebami),
f- wymogi dotyczące stron internetowych banków.
3. Co oznacza zrozumiałość dokumentu na poziomie B2? – konsekwencje dla banku.
4. Porozumienie o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej na poziomie złożoności B2 – czy zwolni bank z indywidualnego działania?
IV. Obowiązki banku jako podmiotu gospodarczego:
1. Ustalenie zasad komunikacji z klientami.
2. Obowiązki informacyjne.
3. Dokonywanie oceny zgodności usługi z wymaganiami dostępności.
4. Test zgodności.
V. Tryb dochodzenia praw przez konsumentów:
1. Nowy tryb skargowy:
a- skarga a reklamacja klienta banku,
b- sposoby składania skarg,
c- terminy rozpatrzenia,
d- zakres rozpoznania i treść odpowiedzi,
e- pouczenia prawne.
2. Rzecznik Finansowy jako organ odwoławczy.
VI. Nadzór w zakresie spełniania wymagań dostępności produktów i usług – problemy praktyczne związane z wielością nadzorców.
1. Uprawnienia Prezesa Zarządu PFRON wobec banków.
2. Uprawnienia Rzecznika Finansowego wobec banków.
3. Zasady stosowania kar pieniężnych za naruszenie obowiązków ustawowych.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Szczegółowych informacji udziela:
Monika Cicha
tel.: 22 207 22 58
E-mail: biuro@crf.pl
Data i miejsce zajęć:
23 października 2024 r. Online
Godziny zajęć: 09.00-12.00
Cena obejmuje: Uczestnictwo w wideoszkoleniu dla 1 osoby, możliwość zadawania pytań przez chat podczas szkolenia, autorskie materiały szkoleniowe przygotowane przez trenera, zaświadczenie
PROMOCJA:
Każda kolejna osoba z firmy 390zł +23 % VAT
Koszt szkolenia:
od jednej osoby - 490 zł + VAT*
* cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Płatności prosimy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia na konto:
ING BANK ŚLĄSKI
70 1050 1025 1000 0097 0816 2640
Uprzejmie prosimy na przelewie umieścić temat, datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenia prosimy nadsyłać mailem biuro@crf.pl lub faksem na nr 22 207 22 58.
Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.