ZASADY POSTĘPOWANIA BANKU W PRZYPADKU ZGŁOSZENIA NIEAUTORYZOWANEJ TRANSAKCJI PŁATNICZEJ – praktyczne wykorzystanie nowych Rekomendacji dotyczących przeciwdziałania transakcjom oszukańczym oraz Rekomendacji dotyczącej obsługi reklamacji i zgłoszeń o transakcjach nieautoryzowanych
SZKOLENIE ONLINE wykład na żywo
z możliwością zadawania pytań przez chat
Podczas szkolenia omówione zostaną zasady rozpatrywania zgłoszeń dotyczących nieautoryzowanych transakcji płatniczych i określania, która ze stron ponosi za nie odpowiedzialność, ze szczególnym uwzględnieniem należytej staranności małoletnich klientów banku.
Wskazane zostaną także przykłady praktycznego wykorzystania dwóch nowych Rekomendacji dotyczących: przeciwdziałania transakcjom oszukańczym oraz obsługi reklamacji i zgłoszeń o transakcjach nieautoryzowanych, które są wypracowywane przez Związek Banków Polskich we współpracy z nadzorcami – UOKiK i KNF i których celem jest ujednolicenie podejścia banków do oceny kwestionowanych transakcji. Analiza obu Rekomendacji powinna być podstawą weryfikacji dotychczasowych procedur postępowania banku w omawianym zakresie.
Przyjrzymy się również aktualnemu orzecznictwu sądów powszechnych.
Dla kogo: zarządy banków i dyrektorzy oddziałów, pracownicy obsługi klienta, pracownicy zajmujący się wykonywaniem czynności związanych rachunkami, audytu, prawnicy, pracownicy działu reklamacji.
PROGRAM:
I. Procedura wewnętrzna banku regulująca obsługę zgłoszeń użytkowników:
1. Zakres regulacji.
2. Wytyczne obejmujące zasady postępowania:
a) w przypadku podejrzenia popełnienia przez użytkownika oszustwa,
b) w przypadku podejrzenia o umyślne lub rażąco niedbałe działanie użytkownika,
c) udzielania stosownych do zidentyfikowanych przypadków odpowiedzi na zgłoszenia,
d) terminy obsługi zgłoszeń.
II. Rekomendowane szczególne środki ostrożności i zobowiązania banków w zakresie:
1. Wydawnictwa i obsługi instrumentów płatniczych.
2. Podnoszenia świadomości klientów w zakresie obsługi transakcji płatniczych.
III. Obowiązki klienta (użytkownika) w zakresie transakcji płatniczych:
1. Oczekiwane zachowania klientów –model ostrożnego użytkownika.
2. Katalog zachowań użytkowników, które mogą być uznane za przejaw niedbalstwa lub rażącego niedbalstwa w korzystaniu z instrumentu płatniczego:
a) w bankowości internetowej,
b) w bankowości mobilnej,
c) w transakcjach z fizycznym użyciem karty płatniczej,
d) zdalne transakcje z użyciem karty płatniczej.
3. Należyta staranność małoletnich klientów banku – kryteria oceny.
IV. Pojęcie nieautoryzowanej transakcji płatniczej:
1. Pojęcie silnego uwierzytelnienia.
2. Pojęcie nieautoryzowanej transakcji płatniczej.
V. Rekomendacja dotycząca obsługi reklamacji i zgłoszeń o transakcjach nieautoryzowanych:
1.Termin rozpatrzenia zgłoszenia.
2. Zasady rozpoznania zgłoszenia:
a – przesłanki pozytywne – uznanie zgłoszenia,
b – przesłanki negatywne – odmowa uznania zgłoszenia.
3. Termin zwrotu kwoty kwestionowanej transakcji.
4. Prawo użytkownika do sądu – która ze stron powinna wnieść pozew.
5. Najnowsze orzecznictwo sądów powszechnych – aktualne podejście do naruszenia obowiązków ostrożnościowych przez użytkowników –analiza orzeczeń.
VI. Rekomendacja dotycząca przeciwdziałaniu transakcjom oszukańczym:
1. Środki zaradcze, które należy stosować w celu przeciwdziałania transakcjom oszukańczym:
a) cooling period,
b) weryfikacja z wykorzystaniem połączenia telefonicznego,
c) limity transakcji,
d) metody uwierzytelnienia i kaskadowe mechanizmy bezpieczeństwa,
e) ograniczanie funkcjonalności Bankowości Internetowej lub Bankowości Mobilnej,
f) możliwość weryfikacji autentyczności kontaktu inicjowanego przez bank,
g) treść komunikatów,
h) możliwość szybkiego dokonania zgłoszenia oszukańczej transakcji płatniczej
i zastrzeżenia instrumentu płatniczego,
i) stosowanie systemów biometrii behawioralnej.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Szczegółowych informacji udziela:
Monika Cicha
tel.: 22 299 00 34, kom. 573 999 468
E-mail: biuro@crf.pl
Data i miejsce zajęć:
22 sierpnia 2023 r. Online
Godziny zajęć: 9:00-12:00
Cena obejmuje: Uczestnictwo w wideoszkoleniu dla 1 osoby, możliwość zadawania pytań przez chat podczas szkolenia, autorskie materiały szkoleniowe przygotowane przez trenera, zaświadczenie
PROMOCJA:
Każda kolejna osoba z firmy 340 zł +23 % VAT
Koszt szkolenia:
od jednej osoby - 390 zł + VAT*
* cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Płatności prosimy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia na konto:
ING BANK ŚLĄSKI
70 1050 1025 1000 0097 0816 2640
Uprzejmie prosimy na przelewie umieścić temat, datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenia prosimy nadsyłać mailem biuro@crf.pl lub faksem na nr 22 207 22 58.
Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.