Zasady wdrożenia w banku spółdzielczym ustawy o ochronie sygnalistów zgodnie z rekomendacjami Związku Banków Polskich
SZKOLENIE ONLINE wykład na żywo
z możliwością zadawania pytań przez chat
Przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów, implementujące dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii będą funkcjonować obok dotychczasowych zadań banków spółdzielczych wynikających z przepisów szczególnych i rozwiązań sektorowych związanych ze zgłaszaniem naruszeń prawa i innych nieprawidłowości.
Celem szkolenia jest praktyczne omówienie wymogów dotyczących trybu przyjmowania zgłoszeń i sposobu ich weryfikacji oraz umożliwienie przygotowania się banku do wykonywania ustawowych obowiązków przyjmującego zgłoszenia sygnalistów. Omówione zostaną również zasady opracowania wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych oraz zasady informowania pracowników i osób ubiegających się o zatrudnienie o ich uprawnieniach. Zaprezentowane zostaną Rekomendacje – wyjaśnienia Związku Banków Polskich zawierające praktyczne propozycje rozwiązań przyjmowanych przez banki.
Dla kogo: zarządy, dyrektorzy placówek, pracownicy działów kontroli wewnętrznej i audytu, obsługa prawna, pracownicy placówek banku
PROGRAM:
I. Podstawowe cele i założenia ustawy o ochronie sygnalistów:
1. Cel przepisów o ochronie sygnalistów.
2. Zakres podmiotowy ustawy – czy dotyczy ona każdego banku?
3. Zakres przedmiotowy ustawy – wyłączenia.
4. Pojęcie sygnalisty:
a) kto może być sygnalistą?
b) dobra wiara,
c) w czyim interesie działa sygnalista?
5. Relacja ustawy z wymogami stawianymi systemowi anonimowego zgłaszania naruszeń, które wynikają przede wszystkim z ustawy Prawo bankowe oraz Rozporządzenia w sprawie systemu zarządzania ryzykiem.
6. Interpretacja art. 2 pkt 3 – czy ustawa ma zastosowanie również do kandydata do pracy?
7. Rodzaj naruszeń podlegających zgłoszeniu – katalog.
II. Obowiązki banku jako przyjmującego zgłoszenia sygnalistów:
1. Wprowadzenie wewnętrznego mechanizmu zgłaszania naruszeń prawa – jak go prawidłowo zaprojektować? – Rekomendacja Związku Banków Polskich.
2. Podejmowanie działań następczych w przypadku zgłoszenia naruszenia.
3. Stworzenie systemu ochronnego dla osób dokonujących zgłoszeń.
4. Obowiązek informacyjny wobec pracowników i osób ubiegających się o zatrudnienie oraz osób, którym bank powierza wykonanie określonych czynności.
III. Wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych:
1. Czy powinien to być odrębny dokument czy część istniejącej procedury?
2. Jak określić czynniki ryzyka działalności?
3. Konsultacje procedury ze stroną społeczną – jak konsultować jeśli w banku nie działają związki zawodowe? – Rekomendacja ZBP.
4. Wskazanie podmiotu upoważnionego do przyjmowania zgłoszeń.
IV. Rodzaje zgłoszeń – czy bank ma wpływ na kolejność zgłoszeń?
1. Zgłoszenia wewnętrzne:
a- kierowane do wyznaczonych osób w banku, w którym doszło lub może dojść do naruszenia prawa;
b – czy klient banku będzie mógł korzystać z kanału zgłoszeń wewnętrznych – Rekomendacja ZBP.
2. Zgłoszenia zewnętrzne i ujawnienia publiczne – jak o nich informować?
3. Co powinno zawierać zgłoszenie sygnalisty i do kogo należy kierować zgłoszenie – zasady wyznaczania osób przyjmujących zgłoszenia w banku.
4. Zasady weryfikacji zgłoszenia sygnalisty:
1. zasady prowadzenia rejestru zgłoszeń wewnętrznych.
b – jak prowadzić komunikację z sygnalistą?
c- obowiązek przekazania informacji zwrotnej.
5. Zakaz podejmowania wobec sygnalisty działań odwetowych:
a) katalog czynności odwetowych,
b) czy można zwolnić sygnalistę z powodu zgłoszenia?
c) czy można odmówić zatrudnienia sygnalisty?
6. Odpowiedzialność odszkodowawcza za złamanie zakazu.
V. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy:
1. Za jakie naruszenia grozi odpowiedzialność?
2. Przypadki zbiegu odpowiedzialności z różnych ustaw.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Szczegółowych informacji udziela:
Monika Cicha
tel.: 22 207 22 58
E-mail: biuro@crf.pl
Data i miejsce zajęć:
5 września 2024 r. Online
Godziny zajęć: 09.00-12.00
Cena obejmuje: Uczestnictwo w wideoszkoleniu dla 1 osoby, możliwość zadawania pytań przez chat podczas szkolenia, autorskie materiały szkoleniowe przygotowane przez trenera, zaświadczenie
PROMOCJA:
Każda kolejna osoba z firmy 390zł +23 % VAT
Koszt szkolenia:
od jednej osoby - 490 zł + VAT*
* cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Płatności prosimy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia na konto:
ING BANK ŚLĄSKI
70 1050 1025 1000 0097 0816 2640
Uprzejmie prosimy na przelewie umieścić temat, datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenia prosimy nadsyłać mailem biuro@crf.pl lub faksem na nr 22 207 22 58.
Warunki rezygnacji:Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.